Hvad kan vi?  

KPI Akademi

Kristent Pædagogisk Institut gennemførte i 2022-23 et Akademiforløb med 15 studerende.

I løbet af akademiforløbet har de studerende fået kompetencer til at tænke principielt samt argumentere for og begrunde valg omkring dannelse og formidling ud fra et kristent perspektiv og designe konkret praksis derefter. 

Forløbet blev finansieret af KPI med støtte fra Borgfonden.

Akademiforløbet blev afsluttet med aflevering af opgaver med religionspædagogiske tematikker.

Herunder følger links til flere af disse opgaver:

Studerendes opgaver (januar 2024):

"Berøringsangst i kristne fællesskaber - og hvorfor den kan være udfordrende" af Karoline Clausen-Myhre

"Bibelfortællingen - genfortalt" af Enok Breum Mogensen

"Børnelitteraturens bidrag til det sorgramte barn" af Signe Kjærgaard

"Demokrati og åndsfrihed" af Frederik Mukai Hauge

"Diakoni" af Kristina Schou Rosendal

"Et fornyet bekendtskab med naturen. En aktivitet med naturrefleksion" af Anne Kruse Mølgaard

"Forældredeterminisme i kristent perspektiv" (Opgave 1) med samtalekort (Opgave 2)

"Hjemmets betydning for barnets tro" af Emma Amalie Vinkel Eichenwald

"Krop, sport og tro" af Kristina Eskildsen

"Køn i samfundet" af Anders Vixø Kristensen

"Psykiatrisk diagnosekultur. Postmodernismens syndsforladelse?" af Thilde Thuren

Et overblik over opgaven "Vores digitale liv - med særligt henblik på os voksne" af Rebecca Baltzer Stidsen. Selve opgaven er ikke tilgængelig her, men kan evt. skaffes ved forespørgsel.

"Åndelighed og troens sprog i Danmark" af Johanne Sonne Sørensen 

 

 

Studerendes opgaver (januar 2020):

KPI gennemførte i 2018-19 det første Akademiforløb med 15 studerende.

Herunder følger links til de 15 opgaver, som det første hold leverede i slutningen af deres studium i januar 2020.

 

Det demensramte menneskes tro af Andreas Bjerre Nielsen

Hvorfor er det vigtig at have Nærværende samtaler om tro i familien og hvordan skaber vi mulighederne? af Ann Charlotte Nørremark

"Hvorfor må jeg ikke slå igen?" - en artikel om børn og unges etiske dannelse af Anne Line Vestergård

På en markedsplads med mange verdensanskuelser søger børn og unge efter skønhed af Christian Iversen Vestergård

Lad os være afhængige af hinanden -­ Refleksioner over det kristne fællesskab af Christina Munk Eriksen

Hvordan ærer børn deres forældre i 2019? af David Bruun Ingemansen

Familiens behov for hvile i højhastighedssamfundet af Gurli Kirkegaard Hewitt

Åndsfrihed blandt unge kristne En undersøgelse om hvordan unge kristne kan inddrages i kampen for åndsfriheden af Helene Kofoed-Pihl

On Location Undervisning i Israel af Jesper Smed Risbjerg

Oplægsplan til undervisningsaften om køn i et kristent perspektiv af Mathilde Bech Braüner

Livslektionen: En religionspædagogisk samtale. KPIs podcast-kanal af Mikkel Haahr Andersen

Religionspædagogiske overvejelser til dig som KK-underviser af Milka Koefoed-Jespersen

Kristen dannelse - værdifuldt potentiale af Simon Hauge Lindbjerg med Slides

En kristen efterskoles opgave…: Et debatoplæg til forældre, elever og efterskoler for at udfordre tanken om , hvordan vi tænker kristen efterskole i forkyndelse og elevfordeling af Søren Jacobsen

 

Akademi lille